Att tänka på när du tränar yoga

Ordet yoga kommer från sanskritordet yuj och betyder koppla samman eller förena. Ändamålet med denna uråldriga österländska träningsform är att skapa en enhet av jaget och den yttre världen, och att bringa ordning i vårt inre tumult för att hjälpa oss uppnå vår fulla potential.

Regelbunden yoga träning

Regelbunden träning skapar harmoni mellan sinne och kropp. Den lugnar oredan i våra tankar – som vågorna stillas på en upprörd sjö – så att vi bättre kan uppfatta hur vi hänger ihop med världen runt omkring oss.

Att uppnå vår fulla potential

Grundprincipen i yoga är att nyckeln till lycka finns inom oss själva. Utövandet av yoga är helt enkelt det sätt på vilket vi uppträder och utnyttjar denna inre visdom. Yoga öppnar dörren till vår fulla potential som individer genom ett system av medvetna övningar som förutom kroppen även tränar andningen och sinnet.

Utrustning?

Du behöver endast ”vanliga” träningskläder (typ linne/tights) samt den yogamatta och filt du får av mig. Tränar du mycket yoga så kanske du vill investera i en riktigt bra egen matta, rådgör gärna med mig isåfall. Har tänkt att ta in Manduka mattan, som har livstids garanti. Träningen sker barfota.

Vatten

Att dricka kan störa din koncentration och ditt fokus. Men jag anser att det också kan störa ditt fokus att känna sig väldigt törstig och ”torr” i munnen (vilket man kan göra innan man riktigt ”fått ordning” på andningen). Så – drick om det känns bra – avstå om det stör ditt fokus! Du känner Din kropp – sunt förnuft & lyssna in vad du behöver. OBS! Finns ingen kran i Solsalen så du får ta med egen påfylld flaska.

Yogarörelser

Följ alltid instruktionerna. Var noga med att andas hela tiden. Låt rörelserna vara mjuka och lugna och kasta inte runt kroppen. Avbryt omedelbart en rörelse om du känner smärta eller att det hugger till i en muskel. Pressa inte dig själv, gör alltid rörelserna efter dina egen förutsättningar. Hedra dina gränser, känn in!

Kom ihåg att målet med yoga inte är att bli så vig som möjligt. Målet är att i sin kropp uppnå maximal frihets- och vitalitetskänsla. Yoga är inte tävlingsinriktad. 

Jämför INTE med grannen på mattan bredvid, fall inte för frestelsen att sträva efter att vara på samma nivå i ställningarna. Hitta din egen utvecklingstakt. Känn efter hur långt du vill och kan gå i rörelserna och lyssna på kroppen i varje andetag. Din känsla är kroppens röst och din säkerhet! Offra aldrig andningen för att gå vidare i en ställning. Stanna där det säger stopp. Var även noga med hållningen.

Övning ger färdighet

Om du känner att en viss övning är tuff, gör den ändå men bara så långt det känns bra för dig. Ta ett steg i taget. Det går inte att punktträna med yoga. Yoga handlar om att balansera upp kroppen och det gör man inte om man bara blir mer rörlig på ett ställe. Det underbygger bara stelhet någon annanstans. Under en tid av regelbundet yogautövande kommer du att känna att gamla skador och krämpor sakta försvinner. Vi är alla unika individer med olika kroppar och det är inte meningen att vi ska se likadana ut i varje rörelse. Respektera din kropp och dess förutsättningar. Då når du balans fortare!

Nedvarvningspositionerna

Var noga med nedvarvningspositionerna efter de mer fysiska ställningarna. Kroppen måste lugnas ner för att återgå till normalt läge för att du skall kunna erfara de positiva effekterna av yoga. Hoppa aldrig över den sista positionen, död mans ställning. Vi har alltid en lång nedharvnings period ( minst 10 minuter), den ger dig möjlighet att nå en djup avslappning och ger dig kraft samt lugn och jämvikt i nervsystemet.

Några fördelarna med yoga:

- yoga eliminerar stress
- yoga motverkar psykisk spänning, depressioner och neuroser
- yoga motverkar och läker en rad komplikationer i den fysiska kroppen
- yoga förbättrar minnet och mentala processer
- yoga stimulerar immunsystemet
- yoga framkallar ett djupt tillstånd av lugn och inre frid och vishet
- yoga befriar människan från förutfattade meningar, hämningar och begränsningar
- yoga förbättrar kommunikationsförmågan
- yoga förstärker självförtroendet
- yoga stärker musklerna och ger dem mer spänst
- yoga väcker medvetandet och skärper fokuseringen
- yoga väcker och förstärker förmågan att älska

Det finns inga nackdelar med yoga, så länge du KÄNNER IN och HEDRAR DINA GRÄNSER!